Prezydent Szczecina za kierownicą elektrycznego Nissana LEAF

Motoryzacja przechodzi dziś prawdziwą elektromobilną transformację. Nie ma wątpliwości, że przyszłość należy do samochodów nisko i zeroemisyjnych. Dla Nissana, pioniera elektromobilności na masową skalę, ta przyszłość dzieje się jednak już teraz. Jeden z egzemplarzy Nissana LEAF, najpopularniejszego w historii samochodu elektrycznego oraz ikony Nissan Intelligent Mobility, trafił właśnie w ręce prezydenta Szczecina, Piotra Krzystka. W kwietniu miasto Szczecin nabyło w przetargu dwa Nissany LEAF i w tej chwili dysponuje już flotą złożoną z 10 „elektryków” japońskiej marki.

W obliczu narastających problemów związanych z jakością powietrza, a także stale zaostrzających się norm emisji szkodliwych związków, coraz częściej w kontekście transportu i jego rozwoju mówi się o ekologii i ochronieśrodowiska. Dlatego też elektromobilność staje się ważnym elementem strategii producentów samochodów. Nissan, który jako pierwszy wprowadził na rynek samochód elektryczny dla masowego odbiorcy, jest jednym z liderów upowszechniania elektromobilności. Japońska firma już dzisiaj odpowiada na wyzwania przyszłości inwestując także w rozwój infrastruktury ładowania, oferując technologie wspierające integrację pojazdów z ich otoczeniem, czy angażując się w inicjatywy promujące elektromobilność i popularyzację samochodów zeromisyjnych.

Wprowadzona w życie na początku ubiegłego roku ustawa o elektromobilności przyczyniła się do wzrostu zainteresowania samochodami elektrycznymi m.in. ze strony administracji i spółek Skarbu Państwa. Prawo określa konieczny do osiągnięcia w najbliższych latach udział pojazdów elektrycznych we flotach jednostek samorządowych oraz minimalną liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania, które mają zostać zainstalowane w danej gminie. W odpowiedzi na te regulacje, ale także z własnej inicjatywy coraz więcej miast aktywnie angażuje się w promowanie elektromobilności.

Przykładami dobrych praktyk może pochwalić się administracja Szczecina, która przy modernizacji swojej floty stawia na zakup pojazdów nisko i zeroemisyjnych. W ramach wdrażania miejskiego Programu Rozwoju Elektromobilności w kwietniu br. miasto zakupiło cztery samochody elektryczne, w tym dwa Nissany LEAF. Tym samym Szczecin posiada obecnie flotę złożoną z 12 aut elektrycznych – największą wśród jednostek samorządowych w Polsce  z czego 10 pojazdów to Nissany: LEAF oraz e-NV200 Evalia.

Jeden z nowo zakupionych Nissanów LEAF jest od niedawna użytkowany przez prezydenta Szczecina, Piotra Krzystka. Prezydent Szczecina jest jednym z pierwszych w Polsce przedstawicieli władz, który zdecydował się na korzystanie z samochodu zeroemisyjnego w ramach wykonywania codziennych obowiązków służbowych.

„Bardzo sobie cenię kompaktowość i możliwości elektrycznego Nissana. Do tej pory służbowe limuzyny kojarzyły się raczej z wielkimi, pojemnymi samochodami. Pokazujemy, że można inaczej i bardzo ekologicznie. Jeśli chodzi o ładowanie samochodu, to nie stanowi ono żadnego problemu. Auto ładuję nocą w domu lub za dnia w pracy” – powiedział prezydent Piotr Krzystek.

Pozostałe znajdujące się we flocie miasta Nissany LEAF, które zostały nabyte w ramach wcześniejszych przetargów, użytkowane są przez Zarząd Dróg Miejskich i Transportu Miejskiego, Zespół Szkół Samochodowych i Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii. Z kolei z czterech Nissanów eNV200 Evalia korzystają: ZDiTM, Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy i dwa Domy Pomocy Społecznej.

Prócz zakupu samochodów elektrycznych miasto Szczecin realizuje inwestycję inicjującą powstanie miejskiej sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych. Latem ubiegłego roku przekazano mieszkańcom 3 stacje szybkiego ładowania o mocy szczytowej 50 kW.

„Miasto ma w planach dalszą rozbudowę sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. W Szczecinie będą także pojawiać się nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej  już dziś realizujemy zakup autobusów hybrydowych i przymierzamy się do elektrycznych”  dodał prezydent Piotr Krzystek.

„Cieszymy się, że coraz więcej samorządów wspiera rozwój elektromobilności, a Szczecin jest tego najlepszym dowodem. Fakt, że prezydent miasta przesiada się z samochodu spalinowego do elektrycznego, jest znamienny, bo stanowi doskonały przykład dla mieszkańców, że warto stawiać na auta zeroemisyjne. Dla nas to dodatkowa satysfakcja, że tym samochodem jest Nissan LEAF”  powiedziała Dorota Pajączkowska, PR Manager polskiego oddziału Nissan Sales CEE.

Kontrakt z miastem Szczecin został zawarty przez autoryzowanego przedstawiciela Nissana w tym regionie – Grupę Polmotor – której działania na rzecz rozwoju elektromobilności daleko wykraczają poza samą sprzedaż samochodów zeroemisyjnych. Firma aktywnie promuje ekologiczny transport, czego przykładem są m.in. organizacja konferencji o elektromobilności, stała współpraca z producentem ładowarek samochodowych, kooperacja z Akademią Morską w Szczecinie i PSPA przy programie EUFAL (“Elektryczny miejski transport towarowy i logistyka”), a także promowanie samochodów elektrycznych podczas Półmaratonu Szczecińskiego.

Grupa Polmotor od wielu lat angażuje się w rozwój elektromobilności, wiedząc jak ważny jest to trend w motoryzacji, a także w walce o ochronę środowiska. Bardzo dużą uwagę przykładamy do edukacji związanej z promowaniem samochodów elektrycznych. Staramy się wychodzić naprzeciw wymogom, jakie nakłada ustawa o elektromobilności, ale także kierujemy nasz przekaz do osób, które jeszcze dziś nie myślą o poruszaniu się samochodami elektrycznymi. Warto jest śledzić nasze działania, ponieważ niektóre z nich, jak choćby projekt EUFAL, to projekty naukowe, których wyniki jasno wskazują korzyści wynikające z użytkowania pojazdów bezemisyjnych” – powiedział Konrad Kijak, dyrektor handlowo-administracyjny Grupy Polmotor.

Udostępnij:

Autor: Redakcja onOZE