Które miasto jest najbardziej przyjazne kierowcom samochodów elektrycznych?

Coroczny Ranking miast przyjaznych kierowcom to dobra okazja, by przyjrzeć się infrastrukturze drogowej w Polsce. Eksperci z portalu Oponeo.pl oraz aplikacji Yanosik sprawdzają przejezdność, średnie prędkości, liczbę kolizji czy koszty utrzymania samochodu w największych miejscowościach w kraju. W tym roku po raz pierwszy przebadano także udogodnienia oferowane przez miasta dla pojazdów elektrycznych.


Lublin i Kielce znowu triumfują

Pod lupę ekspertów trafiło 19 największych miast w Polsce, podzielonych na dwie grupy ze względu na populację – powyżej oraz poniżej 300 tysięcy mieszkańców. Na szczycie rankingu nie było wielkich zaskoczeń. Ponownie wśród większych miast zwyciężył Lublin, a Kielce utrzymały tytuł zdobyty w zeszłym roku wśród mniejszych miejscowości.

Stolica Lubelszczyzny wygrała tylko w dwóch z siedmiu przebadanych kategorii, jednak w pozostałych uzyskała bardzo wysokie noty, co pozwoliło odnieść końcowy triumf. W zestawieniu dla większych ośrodków Lublin wyprzedził na podium Szczecin oraz Gdańsk. Zdecydowanie najgorzej wypadła Warszawa. Stolica Polski pozytywnie wyróżniła się wyłącznie w kwestiach ekojazdy oraz średnich prędkości.



Kielce w grupie poniżej 300 tysięcy mieszkańców zdeklasowały rywali, wyprzedzając drugi w zestawieniu Sosnowiec aż o 5 punktów. W centrum aglomeracji kieleckiej jest zdecydowanie najbezpieczniej, a koszty ubezpieczenia OC i parkowania należą do najniższych w całym kraju. Popracować nad infrastrukturą muszą za to władze Gdyni, która wypadła najsłabiej w całym zestawieniu, gromadząc na swoim koncie niemal o połowę mniej punktów od Kielc.

Polska pod wtyczką – gdzie najlepiej jeździ się elektrykiem?

Specjaliści z portalu Oponeo.pl w tym rok po raz pierwszy sprawdzili, na jakie udogodnienia mogą liczyć kierowcy samochodów elektrycznych. Przeanalizowali przyznawane ulgi oraz ilość stacji przypadających na kilometr kwadratowy.


Które miasto wypadło najlepiej?

Wśród największych miejscowości zdecydowanie brylowała Warszawa. Stolica po raz kolejny udowadnia, że podąża za światowymi trendami. sieć stacji ładowania w stolicy jest najbardziej rozbudowana w Polsce. W Warszawie dostępnych jest 100 ogólnodostępnych ładowarek, czyli jedna stacja przypada na ok. 5 km2. Wśród większych miast na pochwałę zasługują także Kraków (45 stacji), Wrocław (43 stacje), Katowice (38 stacji), Poznań (29 stacji) oraz Gdańsk (27 stacji).



W kwestii ilości stacji na kilometr kwadratowy lepiej od Warszawy wypadają wyłącznie Katowice. Choć stolica Śląska w całym rankingu znalazła się za podium wśród ośrodków poniżej 300 tysięcy mieszkańców, to w kwestii samochodów elektrycznych nie ma sobie równych. 38 zainstalowanych ładowarek oznacza, że jedna ogólnodostępna stacja przypada na nieco ponad 4 km2. Wynik naprawdę robi wrażenie.

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce cały czas wzrasta

Rozbudowa infrastruktury ładowania jest jednym z głównych czynników, które wpływają na wzrost zainteresowania kierowców samochodami elektrycznymi. Według licznika elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pod koniec maja br. w Polsce zarejestrowane było 5 889 elektrycznych samochodów osobowych, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne



(BEV, ang. battery electric vehicles) – 3 723, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 2 166. Oznacza to wzrost aż o 100% względem analogicznego okresu w roku ubiegłym. Do szerszej popularyzacji pojazdów z napędem elektrycznym w Polsce z pewnością przyczynią się dopłaty ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, które według zapowiedzi będą udzielane jeszcze przed końcem 2019 r.

Zobacz pełny ranking: tutaj


Źródło: orpa.pl

Udostępnij:

Autor: Redakcja onOZE