Dwie gminy ze wsparciem na rozwój elektromobilności!

Wsparcie na rozwój elektromobilności dostaną gmina Jaktorów i Radzyń Podlaski. Pokryje ono 100 proc. kosztów wprowadzanych innowacji. Umowy na dofinansowanie prac związanych z przygotowaniem lokalnych strategii rozwoju elektromobilności podpisuje z beneficjantami NFOŚiGW.

Wsparcie na rozwój elektromobilności

Strategia Gminy Jaktorów przewiduje m.in. budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych przy budynkach użyteczności publicznej, obiektach usługowych i handlowych oraz wydzielenie miejsc postojowych dla pojazdów elektrycznych na już istniejących parkingach. Planuje się również zakup pojazdów elektrycznych dla Urzędu Gminy Jaktorów oraz dla innych jednostek organizacyjnych. Wprowadzaniu nowych rozwiązań będzie towarzyszyć promocja wśród mieszkańców polegająca na dostarczaniu usług typu Car-sharing oraz Carpooling. Dodatkowo Gmina Jaktorów planuje udział w programach pilotażowych. Tych związanych z wypożyczaniem sprzętów z napędem elektrycznym takich jak hulajnogi, rowery czy skutery.

Wdrażanie działań przewidzianych w strategii gminy przyczyni się do stworzenia warunków rozwoju elektromobilności oraz kompleksowych, innowacyjnych rozwiązań utrzymanych w konwencji Smart City. Zarówno na terenie Gminy Jaktorów, jak również w powiecie grodziskim. Istotny jest również fakt, iż strategia będzie uwzględniała potrzeby osób niepełnosprawnych. Ponadto realizacja planowanych w strategii działań ma skutkować ograniczeniem emisji CO2 w sektorze transportu na poziomie ok. 15 proc., co stanowić będzie wymierny efekt ekologiczny.

Beneficjent spodziewa się również wzrostu podwyższenia atrakcyjności gminy jako miejsca stałego zamieszkania. Strategię przygotują do końca września 2020 r., a jej koszt szacowany jest na 45 tys. zł.

Radzyń Podlaski trochę szerzej

Dokumentacja dotycząca strategii dla miasta Radzyń Podlaski zostanie przygotowana w tym samym terminie co dla Gminy Jaktorów. Planowany koszt przedsięwzięcia będzie wynosił 50 tys. zł. Wdrożenie strategii przyczyni się przede wszystkim do rozpoczęcia przez administrację publiczną procesu wymiany dotychczasowej floty na pojazdy elektryczne. I jednoczesnej budowie stacji ładowania usytuowanych w pobliżu budynków użyteczności publicznej. Spodziewany jest dynamiczny rozwój elektromobilnej infrastruktury oraz stacji paliw gazowych CNG i LNG. Plany strategiczne zakładają także wzrost zainteresowania elektromobilnością przez klientów indywidualnych, co w konsekwencji może generować wzrost liczby pojazdów elektrycznych. Przygotowanie oraz realizacja planu niosą ze sobą perspektywę możliwości opracowania wytycznych dla projektu budowy krajowej sieci infrastruktury elektromobilnej, m.in. stacji szybkiego ładowania akumulatorów samochodów elektrycznych czy stacji paliw gazowych CNG i LNG.

Przygotowanie lokalnych strategii rozwoju elektromobilności przyczyni się do realizacji celów wynikających m.in.: z Programu Rozwoju Elektromobilności w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w tym w szczególności planu „Energia do przyszłości” (przyjętego przez Radę Ministrów 16 marca 2017 r.), Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (przyjętych przez rząd 29 marca 2017 r.) oraz Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Wszystko, co musisz wiedzieć o elektromobilności. Kliknij i sprawdź!
Wsparcia dla przedsięwzięć zostało udzielone w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW pn. GEPARD II – transport niskoemisyjny, Część 2) Strategia rozwoju elektromobilności. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje udzielenie w ramach programu GEPARD II wsparcia dotacyjnego dla ponad 200 beneficjentów, którzy wykazali potrzebę rozwoju elektromobilności w swoim mieście czy gminie. Łączna kwota dotacji może opiewać na ok. 12 mln zł.

Umowy dotacji zostały podpisane w siedzibie NFOŚiGW przez Wójta Gminy Jaktorów Macieja Śliwerskiego, Burmistrza Miasta Radzyń Podlaski Jerzego Rębka oraz Zastępcę Prezesa Zarządu NFOŚiGW Artura Michalskiego.

Źródło: nfosigw.pl

Udostępnij:

Autor: Redakcja onOZE