Ile “pali” samochód elektryczny?

Inaczej niż w przypadku benzyny i diesla, nie ma jednej odpowiedzi na pytanie: ile kosztuje prąd. Cena energii elektrycznej zależy od tego, gdzie wetkniemy wtyczkę i według jakiej taryfy się za nią rozliczamy.

Samochód na prąd klasy kompaktowej (VW e-Golf, Nissan Leaf) zużywa 18-20 kWh energii elektrycznej na przejechanie 100 km w mieście. Tyle samo zużyje BMW i3, którym jeździmy swobodnie bez nastawiania się na oszczędzanie, nieco mniej (ok. 15 kWh/100 km) Hyundai Kona, który jednocześnie może pochwalić się imponującym zasięgiem rzędu 400 km. Malutki Smart zużyje 13 kWh/100 km.

Ładowanie samochodu w garażu prywatnego domu, właściwie niezależnie od taryfy, wychodzi tanio: w taryfie nocnej zaledwie ok. 30 groszy za 1 kWh. Niestety, przez noc nie naładujemy pustych akumulatorów do pełna. Ładowanie baterii z domowego gniazdka trwa tym dłużej, im większa jest pojemność baterii. Bezpieczny długotrwały pobór energii z gniazdka 230 V kształtuje się na poziomie 1,5 kW (mniej więcej tyle zwykle pobiera samochód elektryczny), a zatem ładowanie pustych baterii Hyundaia Kony o pojemności 64 kWh trwa mniej więcej dwie doby. Lepiej więc zapomnieć o taryfie nocnej i ładować się zawsze, gdy auto jest w domu, zgodnie z taryfą całodobową (ok. 60 groszy za 1 kWh). Policzmy: 20 kWh po 60 groszy to 12 zł – za tę kwotę przejedziemy 100 km. To mniej więcej równowartość 2,5 litra oleju napędowego. Tanio, ale pełną funkcjonalność samochodu na prąd zapewnia dopiero dostęp do stacji szybkiego ładowania.

Szybkie ładowanie prądem stałym ze stacji o mocy 50 kW umożliwia pobranie w ciągu godziny energii na przejechanie ponad 200 km (o ile samochód ma możliwość skorzystania z tak szybkiego ładowania). Jednorazowe ładowanie prądem stałym na stacji GreenWay Polska kosztuje 2,69 zł za 1 kWh. Jeśli podpiszemy umowę z operatorem tych ładowarek, cena spada do 2,19 za 1 kWh, ale dodatkowo naliczana jest opłata 40 groszy za każdą minutę postoju ponad 40 minut. Policzmy: 2,19 zł x 20 – wychodzi tyle, ile kosztuje prawie 9 litrów benzyny – czyli kompletnie się nie opłaca.

Źródło: autoświat.pl

Udostępnij:

Autor: Redakcja onOZE