Solaris, który jest jednym z europejskich liderów w obszarze e-mobility, znajduje się w czołówce producentów odpowiadających na zmieniające się potrzeby zakupowe operatorów komunikacji miejskiej. Ma to swoje odzwierciedlenie w strukturze sprzedażowej spółki.

Od kilku lat liczba sprzedanych
i zakontraktowanych autobusów elektrycznych marki Solaris bardzo dynamicznie rośnie. W 2019 producent dostarczył do swoich klientów łącznie 162 autobusy bateryjne, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem 2018 o 51%.

Wykres: Liczba autobusów elektrycznych marki Solaris sprzedanych do roku 2019 oraz zamówienia na autobusy bateryjne w roku 2020

Wzrost znaczenia autobusów elektrycznych w strukturze sprzedażowej Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, do której od roku 2018 należy 100% akcji Solarisa.

Trend rosnącego udziału pojazdów z napędami nisko i zeroemisyjnymi w strukturze sprzedażowej i produkcyjnej firmy z pewnością utrzyma się w roku 2020 i jest zgodny z tendencjami całego rynku Unii Europejskiej i krajów EFTA, które dla Solarisa są głównym obszarem działalności komercyjnej. Od kilku lat w tych państwach obserwowany jest niezwykle dynamiczny wzrost popytu na pojazdy nisko- i zeroemisyjne w transporcie publicznym.

Widać to także na przykładzie liczby zamówionych autobusów bateryjnych w krajach UE i EFTA w roku 2018 i 2019. Porównując liczbę zamówionych autobusów bateryjnych rok do roku (2018 – 1313 sztuk / 2019 – 2341 sztuk), można zauważyć, że segment ten zanotował wzrost aż o 78%!

Wykres: Całkowita liczba autobusów bateryjnych zamówionych w krajach UE, Szwajcarii i Norwegii w latach 2013-2019

Aby odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku na pojazdy nisko- i zero emisyjne, Solaris nieustannie rozwija swoje portfolio produktów w tym obszarze.

W roku 2019 podczas Globalnego Szczytu Transportu Publicznego w Sztokholmie firma zaprezentowała nową generację autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen. W pojeździe tym głównym źródłem energii jest wodór, który z kolei przekształcany jest w energię elektryczną, a ta zasila układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji. Autobusy napędzane wodorem pozwolą stworzyć komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu Solaris będzie przygotowany na współczesne wyzwania oraz zróżnicowane potrzeby klientów odnośnie zasięgu, elastyczności i operacyjności pojazdów. Producent wychodzi z założenia, że rozwój wszystkich odnóg elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia zrównoważonego transportu przyszłości. Napędzane wodorem autobusy Solaris nie stanowią w tym rozumieniu konkurencji dla autobusów bateryjnych czy pojazdów z serii Trollino. Technologie te perfekcyjnie się uzupełniają i mogą wzajemnie czerpać z postępu technologicznego napędów elektrycznych i ich komponentów.

Co warte podkreślenia, w roku 2019 Solaris pozyskał już pierwsze zamówienia na pojazdy wodorowe. Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano zamówiło dwanaście sztuk modelu Urbino 12 hydrogen z terminem dostawy w roku 2021.

Ponadto rok 2019 był rokiem oficjalnej premiery nowej platformy pojazdów dwuprzegubowych. Solaris Trollino 24 jest pierwszym modelem zaprezentowanym przez producenta w tym segmencie. Docelowo dwuprzegubowe pojazdy o długości 24 metrów będą oferowane jako trolejbusy, autobusy bateryjne lub hybrydowe.

Firma Solaris od 2011 roku inwestuje w rozwój autobusów bateryjnych. W tym kontekście jednym z obszarów badań i rozwoju firmy są magazyny energii. Najnowszym rozwiązaniem w tym obszarze, zaprezentowanym w ubiegłym roku, są baterie o nazwie Solaris High Energy+. Zostały stworzone przez Biuro Rozwoju Solarisa z myślą o tych przewoźnikach, którzy na jednym ładowaniu chcą przejechać co najmniej 200 km – bez względu na warunki klimatyczne, a co za tym idzie, działającą klimatyzację czy ogrzewanie. Baterie Solaris High Energy+ charakteryzują się bardzo dużą gęstością energii. Dzięki temu w jednym pakiecie bateryjnym zmieścimy aż 79 kWh! Oznacza to, że w przypadku 7 packów – tyle maksymalnie można zamontować w autobusie przegubowym – osiągamy wartość nominalną energii aż 553 kWh! Warto podkreślić, że rozwiązanie to jest wynikiem współpracy Biura Rozwoju Solaris i Działu Badań i Rozwoju BMZ Poland. Baterie tego typu mogą być stosowane wyłącznie w pojazdach marki Solaris i dzisiaj nie oferuje ich żaden inny producent obecny na rynku autobusów elektrycznych.

Źródło: Biuro prasowe Solaris

Zostaw swoją odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *