Elektromobilnosc broni sie przed COVID-19

07.05.2020r. 09:42

Jedna z branz, w ktora pandemia COVID-19 uderzyla szczegolne mocno, jest przemysl motoryzacyjny. Na podstawie analiz Frost&Sullivan, tymczasowe wstrzymanie pracy w fabrykach samochodow i podzespolow na swiecie spowoduje roczny spadek produkcji pojazdow o ok. 21-28% wzgledem 2019 r. (z 90 mln szt. do 71,7-65,5 mln szt.). Na skutek wstrzymania pracy w europejskich fabrykach, straty produkcyjne wyniosly do tej pory ponad 2 mln pojazdow (w tym ponad 80 tys. w Polsce).

– W 2019 r. w Europie wyprodukowano 13,6 mln lekkich pojazdow (Austria, Belgia, Finlandia, Francja, Niemcy, Wlochy, Holandia, Portugalia, Hiszpania, Szwecja, Wlk. Brytania). W zaleznosci od konsekwencji pandemii i podjetych skutkow zaradczych, spadek w 2020 r. wyniesie od 27,2% (9,9 mln szt.) do 33,9% (9 mln szt.) – ocenia Mubarak Moosa, Director Consulting & Branch Head – Poland z Frost & Sullivan.

Przerwy w produkcji objely rowniez fabryki samochodow elektrycznych, jednak znaczna czesc z nich juz wznowila dzialalnosc.

– Wsrod nich znajduja sie m.in. zaklady Volkswagena z Zwickau, Dreznie oraz Wrzesni, BMW w Lipsku czy fabryka Hyundaia w czeskich Nosovicach – wymiania Maciej Mazur, Dyrektor Zarzadzajacy PSPA.

Pandemia w znaczacym stopniu wplynela nie tylko na podaz, ale rowniez popyt na rynku motoryzacyjnym.

– Globalna sprzedaz samochodow w marcu 2020 r. zmniejszyla sie o 39% r/r. Kryzys szczegolnie mocno dotknal Europe, gdzie zanotowano spadek az o 52%. Dla porownania – liczba rejestracji w Chinach zmniejszyla sie o 48%, zas w USA – o 38% – mowi Sarwant Singh Managing Partner i Global Head -Mobility we Frost & Sullivan.

Rynek globalny

Zdaniem ekspertow, elektromobilnosc nie uniknie skutkow pandemii COVID-19, jednak jest na nia bardziej odporna niz segment pojazdow konwencjonalnych. Po rozpoczeciu pandemii, sprzedaz EV na wielu wiodacych rynkach nie tylko nie spadla, w przeciwienstwie do sprzedazy pojazdow konwencjonalnych, a kontynuowala wzrost. W marcu br., w USA liczba rejestracji ICE zmniejszyla sie 38,5% r/r, zas samochodow zelektryfikowanych zwiekszyla sie o 6,4%. W Wielkiej Brytanii przy spadku na poziomie 44,4% r/r w segmencie samochodow spalinowych, nastapil wzrost sprzedazy EV wyniosl 109,3% r/r. W Niemczech trend okazal sie zblizony: – 37,7% r/r i + 104,1% r/r.

– Drugim najlepiej sprzedajacym sie samochodem w Europie w marcu tego roku byla Tesla Model 3, a udzial pojazdow zelektryfikowanych w sprzedazy pojazdow w Europie w marcu br., wyniosl 17%, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do ubieglego roku – mowi Maciej Mazur z PSPA.

Jak twierdza eksperci Frost&Sullivan oraz PSPA, przewaga sektora e-mobility sa nowe modele biznesowe oraz szersze mozliwosci wspolpracy poszczegolnych koncernow. Z uwagi na znacznie mniejsza liczbe ruchomych podzespolow, samochody elektryczne roznych producentow sa znacznie lepiej przystosowane do montazu w tych samych fabrykach wzgledem pojazdow spalinowych. Taki stan rzeczy dotyczy rowniez wytwarzania akumulatorow trakcyjnych. Ponadto, sprzedaz samochodow z napedem elektrycznym pozwala na wdrozenie wielu uslug laczonych, m.in. uwzglednienia w ofercie stacji ladowania, jak rowniez jeszcze wieksze wykorzystanie kanalow online, co jest obecnie bardziej preferowane przez klientow.

Rynek w Polsce

Od 3,6 tys. do 7,5 tys. – tyle samochodow z napedem elektrycznym zostanie zarejestrowanych na polskim rynku w 2020 r., w zaleznosci od dalszego stopnia rozwoju COVID-19 oraz wdrozonych instrumentow wsparcia lub ich braku, wedlug prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Na poczatku 2020 r., czyli przed pandemia, PSPA zakladalo wynik w wysokosci ok. 9,3 tys. szt.

– Ewentualny spadek sprzedazy EV, w scenariuszu optymistycznym, o ok. 1,8 tys. pojazdow, jest jednak stanem przejsciowym, a po ustaniu lub spowolnieniu pandemii rynek EV wroci na tory przyspieszonego wzrostu. W zaleznosci od scenariusza, w 2021 r. liczba rejestracji samochodow z napedem elektrycznym wyniesie od ok. 9 tys. do nawet 18 tys. szt. Oznacza to wzrost o ok. 108-316% wzgledem 2019 r. – mowi Maciej Mazur, Dyrektor Zarzadzajacy PSPA.

Zgodnie z danymi IBRM Samar, w I kwartale 2020 r. na polskim rynku motoryzacyjnym zanotowano znaczny spadek rejestracji nowych samochodow (o 23%), a tymczasem sprzedaz nowych BEV i PHEV zwiekszyla sie o 94%, do 1250 szt.

Infrastruktura ladowania

COVID-19 odbije sie takze na tempie rozbudowy infrastruktury ladowania. Wedlug analiz PSPA, wzgledem 2019 r. liczba nowo zainstalowanych punktow ladowania w stacjach ogolnodostepnych spadnie w tym roku o ok. 30%, ale szybko odbije w roku 2021 do +137% r/r w 2021.

– W przypadku najwiekszego operatora ogolnodostepnej infrastruktury ladowania na polskim rynku, w stosunku do okresu poprzedzajacego wybuch pandemii, liczba kilowatogodzin pobranych ze stacji ogolnodostepnych w marcu zmniejszyla sie o 44%, zas w kwietniu o 70%. To konsekwencja ograniczenia ruchu drogowego oraz braku dostepu do ladowarek zlokalizowanych w takich lokalizacjach jak galerie handlowe (24% wszystkich stacji ogolnodostepnych w Polsce), hotele (21%) czy restauracje – mowi Maciej Mazur i dodaje, ze mimo biezacej, trudnej sytuacji, systematycznie realizowane sa nowe inwestycje.

24 stacje ladowania oddano do uzytku od poczatku tego roku w ramach koncernu Energa, 6 stacji uruchomil Orlen w marcu i kwietniu br., do dyspozycji mamy takze 2 nowe Superchargery Tesli. W szeregu miast ogloszono rozpoczecie konsultacji lokalizacji miejskich punktow ladowania (Warszawa, Szczecin, Gdansk).

Transport publiczny

Jednym z sektorow szczegolnie odpornych na skutki pandemii jest zeroemisyjny transporty publiczny. W I kwartale 2020 r realizowano dostawy wynikajace z wczesniej rozstrzygnietych przetargow, ale rowniez ogloszono szereg nowych postepowan. 5 autobusow elektrycznych trafi do Katowic, 9 do Radomia, 10 do Gliwic, zas 14 do Sosnowca. Z kolei Poznan zamowil 37 zeroemisyjnych pojazdow, zas 20 – Jaworzno.

– Obowiazki wynikajace z Ustawy o elektromobilnosci i paliwach alternatywnych w zakresie zeroemisyjnego transportu zbiorowego pozostaja niezmienione, oglaszane sa nowe przetargi, realizowane kolejne dostawy, a czolowi producenci prowadzacy dzialalnosc w Polsce, tacy jak np. Solaris, notuja rekordowe zamowienia (506 zakontraktowanych elektrobusow w 2020 r. w porownaniu do 162 w 2019 r.). To duzy kontrast w porownaniu do sektora mobilnosci wspoldzielonej, gdzie wiekszosc operatorow odnotowuje znaczacy spadek przychodow – dodaje Maciej Mazur.

Zielona perspektywa

Wedlug polskich i miedzynarodowych ekspertow, mimo wielu barier i kryzysu branzy motoryzacyjnej, elektromobilnosc rozwija sie dynamicznie i bedzie rozwijac sie nadal, gdyz jej ekspansja zostala oparta na bardzo solidnych podstawach, takich jak unijne, krajowe i regionalne normy prawne czy wielomiliardowe inwestycje koncernow motoryzacyjnych. Jednak przetrwanie wielu przedsiebiorstw, prowadzacych czesto dzialalnosc w kluczowych sektorach dla popularyzacji zeroemisyjnego transportu, jest uzaleznione od szybkich i zdecydowanych dzialan rzadu. PSPA przygotowalo propozycje zmian prawnych na polskim gruncie, ktorych wdrozenie pozwoli zredukowac niekorzystne skutki ekonomiczne COVID-19.

– Wsrod nich znalazly sie postulaty wprowadzenia mozliwosci odliczenia 100% VAT od nabycia i eksploatacji samochodow elektrycznych, uproszczenia procedur instalacji i odbioru infrastruktury ladowania, pakiet ratunkowy dla sektora uslug mobilnosci wspoldzielonej, czy wprowadzenia E-taryfy, obnizajacej koszty stale operatorow stacji ladowania, szczegolnie dotkliwie obciazajace ich dzialalnosc w czasach pandemii – podsumowuje Mazur.

Autor: Redakcja onOZE