Europejski przemysl akumulatorowy zapowiada udzial w odbudowie gospodarki unijnej po pandemii

Europejski przemysl akumulatorowy zapowiada udzial w odbudowie gospodarki unijnej po pandemii

20.05.2020r. 06:19


Prezesi dwunastu europejskich firm reprezentujacych branze zwiazane z produkcja akumulatorow do zasilania samochodow elektrycznych, tworzacy Europejski Sojusz Baterii (European Battery Alliance (EBA), wzieli udzial we wtorek wideokonferencji. W ich ocenie branza moze miec znaczny udzial w odbudowie unijnej gospodarki po pandemii koronawirusa. Zaangazowanie w finansowanie rozwoju produkcji akumulatorow potwierdzil Europejski Bank Inwestycyjny.
Wedlug EIT-InnoEnergy, ktore bylo organizatorem konferencji, zaproponowany plan przyspieszenia rozwoju europejskiego przemyslu bateryjnego ma stworzyc do 1 miliona miejsc pracy o wartosci 210 mld euro do 2022 roku.Jak podkreslil bioracy udzial w konferencji wiceprzewodniczacy KE Maros Sefcovic, przed pandemia koronawirusa europejski ekosystem baterii nabral tempa. W roznych panstwach czlonkowskich pojawilo sie kilka projektow przemyslowych obejmujacych caly lancuch wartosci, od wydobycia i przetwarzania litu po ogniwa akumulatorowe i recykling. W Europie odnotowano rowniez najszybszy wzrost planowanej zdolnosci produkcyjnej akumulatorow litowo-jonowych, z globalnym udzialem osiagajacym 14,7 proc. do 2024 r. W UE uruchomiono miedzy innymi cztery projekty wydobycia litu o lacznej wartosci 2 mld euro, ktore powinny zostac zrealizowane do 2022 -2024 i ktore maja zaspokoic do 80 proc. europejskiego zapotrzebowania na ten surowiec do 2025 r.

– Kryzys koronawirusowy uwypuklil potrzebe zwiekszenia naszej odpornosci przemyslowej i bezpieczenstwa ekonomicznego w strategicznych sektorach i przyszlosciowych technologiach – powiedzial wiceprzewodniczacy Sefcovic. W jego ocenie inicjatywy podejmowane w ramach EBA moga silnie wspierac ozywienie gospodarcze w Unii Europejskiej, majace na celu budowe bardziej zrownowazonej, konkurencyjnej i odpornej gospodarki.

W spotkaniu wzial rowniez udzial wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) Andrew McDowell, ktory potwierdzil zaangazowanie Banku we wspieranie europejskiego przemyslu akumulatorowego.

Jak zadeklarowal, w 2020 r. EBI ma zwiekszyc wsparcie projektow zwiazanych z akumulatorami do samochodow elektrycznych do ponad 1 mld euro. To odpowiada poziomowi wsparcia EBI w tej branzy w ciagu ostatniej dekady. Od 2010 r. EBI dofinansowal projekty akumulatorowe kwota 950 mln euro, a wartosc tych przedsiewziec siegnela 4,7 mld euro.Zdolnosc produkcyjna projektow zakladow produkcji ogniw litowo-jonowych, w ktore zaangazowal sie EIB – zarowno tych juz zatwierdzonych lub podpisanych, jak i bedacych w trakcie oceny, wynosi 51 GWh. Dla porownania, obecne roczne moce produkcyjne w UE wynosza 49 GWh (USA: 49 GWh; Chiny: 447 GWh). Ponadto EBI finansuje rozwoj nowych materialow, ulepszone systemy zarzadzania akumulatorami i recykling akumulatorow.

Podczas wczorajszej konferencji jej uczestnicy podkreslili, ze przemysl produkcji akumulatorow do samochodow elektrycznych ma stac w centrum zielonej transformacji w Europie i juz przyczynia sie do dekarbonizacji gospodarki UE. Przemysl ten w UE zatrudnia ponad 30 tys. osob w 14 krajach. Dalszy rozwoj niezaleznego europejskiego ekosystemu akumulatorow pozwolilby Unii odegrac wazna role na rynku, ktory ma wzrosnac do 250 mld euro rocznie do 2025 r.

Jednoczesnie uczestnicy spotkania przyznali, ze obecnie branza ta w Europie jest wciaz we wczesnej fazie rozwoju i stoi w obliczu wyzwan, tak w obszarze produkcji jak i badan i rozwoju w zwiazku kryzysem pandemii koronawirusa. Krytyczne elementy akumulatorow sa produkowane w Chinach przez krajowych lub miedzynarodowych producentow, a producenci samochodow w Europie cierpia z powodu powaznych zaklocen w lancuchu dostaw. W rezultacie europejscy producenci samochodow musieli obnizyc produkcje juz zanim kryzys COVID-19 uderzyl w Europe, poniewaz zabraklo dostaw ogniw akumulatorowych.

Udostępnij:

Autor: Redakcja onOZE