Nissan RE-LEAF: zasilanie zawsze i wszędzie, gdzie jest taka potrzeba

PARYŻ (29 września 2020 r.) – Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne zasilanie podczas klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.

Prototyp o nazwie RE-LEAF został zaprojektowany na bazie osobowego Nissana LEAF, czyli pierwszego na świecie produkowanego seryjnie samochodu elektrycznego.

Oprócz zmian konstrukcyjnych, które umożliwiają jazdę po drogach pokrytych na przykład fragmentami gruzu, RE-LEAF jest wyposażony w odporne na działanie czynników atmosferycznych gniazda umieszczone w karoserii pojazdu, do których można podłączyć urządzenia zasilane napięciem 110-230 V. Źródłem zasilania jest akumulator litowo-jonowy o dużej pojemności.

Nissan RE-LEAF może wjechać na teren dotknięty klęską żywiołową, żeby zapewnić mobilne źródło zasilania podczas akcji usuwania jej skutków. Zintegrowany system zarządzania energią może być wykorzystywany do zasilania sprzętu medycznego, urządzeń radiokomunikacyjnych, oświetlenia i innego sprzętu wykorzystywanego podczas akcji ratowniczych.

Klęski żywiołowe są główną przyczyną przerw w dostawach prądu. Autorzy opublikowanego w 2019 roku raportu Banku Światowego stwierdzają, że w latach 2000-2017 klęski żywiołowe i zmiany klimatyczne były przyczyną 37% przerw w dostawach prądu na terenie Europy oraz 44% przypadków zaniku zasilania w Stanach Zjednoczonych w tym samym okresie.

Przywrócenie dostaw prądu przerwanych na skutek klęski żywiołowej zajmuje zwykle od 24 do 48 godzin, w zależności od skali szkód. W tym czasie elektryczne samochody o zerowym poziomie emisji mogą być wykorzystywane jako mobilne źródła zasilania.

RE-LEAF został zaprojektowany, żeby pokazać potencjał samochodów elektrycznych podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych. Jest to wprawdzie pojazd koncepcyjny, ale zastosowaną w nim technologię można już teraz wykorzystać w praktyce. W Japonii Nissany LEAF służą jako mobilne generatory prądu i środek transportu podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych już od 2011 roku, a firma nawiązała współpracę z ponad 60 samorządami lokalnymi w celu wsparcia działań związanych z pomocą w przypadku katastrof.

Dzięki technologii Nissan Energy Share, samochód elektryczny staje się mobilnym źródłem energii zmagazynowanej w akumulatorze, która może zostać wykorzystana do zasilania domów i infrastruktury użyteczności publicznej. Ten niezwykle praktyczny model dystrybucji energii może zostać także zastosowany w celu stabilizowania podaży i popytu na elektryczność.

Dzięki technologii Nissan Intelligent Mobility nieustannie analizujemy, w jaki sposób samochody elektryczne mogą zmieniać nasze życie na lepsze, nie tylko zapewniając nam zeroemisyjne źródło transportu. Pojazdy koncepcyjne takie jak m.in. RE-LEAF pokazują możliwe zastosowania samochodów elektrycznych podczas zarządzania klęskami żywiołowymi i potwierdzają, że jeszcze bardziej inteligentna i czysta technologia jest w stanie nie tylko ratować życie, ale także lepiej przygotować nas na tego rodzaju sytuacje w przyszłości” – powiedziała Helen Perry odpowiadająca za dział elektrycznych samochodów osobowych i infrastruktury w Nissan Europe.

Pojazdy elektryczne stają się jedną z technologii, które mogą zwiększyć odporność przemysłu energetycznego. Jeśli będziemy mieć do dyspozycji tysiące samochodów elektrycznych wykorzystywanych przez służby odpowiedzialne za usuwanie skutków klęsk żywiołowych lub podłączone do sieci za pomocą interfejsu pojazd – sieć (V2G), będziemy mogli stworzyć na ich bazie wirtualną elektrownię i dostarczać energię elektryczną podczas przerw w zasilaniu” – dodała.

RE-LEAF korzysta z analogicznego układu dwukierunkowego ładowania, jak seryjny Nissan LEAF, w którym system ten jest standardowym elementem wyposażenia od chwili jego premiery rynkowej w 2010 roku. W praktyce oznacza to, że LEAF może nie tylko pobierać energię, aby doładować akumulator o dużej mocy, ale także przesyłać energię do sieci za pomocą interfejsu V2G lub bezpośrednio zasilać urządzenia elektroniczne dzięki technologii V2X (interfejs pojazd – dowolne urządzenie).

Nissan LEAF e+ jest wyposażony w akumulator, którego pojemność przy pełnym doładowaniu wynosi 62 kWh. Może on zostać wykorzystany jako mobilna elektrownia, aby zapewnić zasilanie śrej wielkości gospodarstwa domowego w Europie przez sześć dni.

Wykorzystywany podczas akcji usuwania skutków klęsk żywiołowych RE-LEAF może zasilać jednocześnie wiele urządzeń. Poniżej przedstawiono pobór prądu przez przykładowe urządzenia o napięciu 230 V:

·         Elektryczny młot pneumatyczny – 24 godziny – 36 kWh

·         Wentylator nadciśnieniowy – 24 godziny – 21,6 kWh

·         Kocioł gastronomiczny o pojemności 10 litrów – 24 godziny – 9,6 kWh

·         Respirator do intensywnej terapii – 24 godziny – 3 kWh

·         Reflektory LED o mocy 100 W – 24 godziny – 2,4 kWh

Po przywróceniu zasilania na danym obszarze akumulatory samochodów elektrycznych mogą zostać doładowane, a pojazdy mogą służyć jako zeroemisyjny środek transportu o zasięgu do 385 km (WLTP) na jednym ładowaniu w przypadku modelu LEAF e+.

Aby zobaczyć film, który przedstawia Nissana RE-LEAF w akcji, kliknij tutaj (wersja angielska).

Dołącz do inicjatywy Nissana „Electrify the World” na Facebooku, Twitterze i Instagramie i użyj hasztagu #ElectrifyTheWorld. Aby dowiedzieć się więcej na temat w pełni elektrycznego Nissana LEAF, odwiedź stronę https://www.nissan.pl/pojazdy/nowe-pojazdy/leaf.html. Możesz także obserwować nas w serwisach Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn lub obejrzeć nasze najnowsze filmy na YouTube.

Nissan RE-LEAF: Informacje szczegółowe

RE-LEAF wspiera trzy kluczowe elementy na wypadek wystąpienia klęsk żywiołowych: reagowanie kryzysowe, niesienie pomocy humanitarnej w ramach reakcji kryzysowej oraz wzmacnianie odporności lokalnej społeczności w długoterminowej perspektywie.

Bursztynowa tonacja modelu RE-LEAF jest nawiązaniem do starogreckiej nazwy jantaru elektron, od której pochodzi słowo „elektryczność”. Miodowa barwa idealnie komponuje się z kolorem niebieskim, zapożyczonym z logotypu interaktywnej technologii Nissan Intelligent Mobility. Umieszczony na dachu ledowy sygnalizator świetlny wysyła pomarańczowe sygnały, aby poinformować o swojej obecności pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Aby ułatwić jazdę po drogach, na których nawierzchni może zalegać gruz lub inne przeszkody, prześwit modelu RE-LEAF został zwiększony o 70 mm, do 225 mm, a jego podwozie chroni specjalnie zaprojektowana osłona. Terenowy charakter podkreślają szerszy rozstaw osi (+90 mm z przodu / +13 mm z tyłu), personalizowane nadkola, chlapacze oraz sportowe, 17-calowe obręcze kół z oponami do jazdy na każdej nawierzchni.

Duża pojemność i niezawodność konstrukcji akumulatora litowo-jonowego modelu LEAF gwarantują stabilne zasilanie wielu urządzeń, które pobierają prąd z sieci. Zintegrowany system zarządzania energią zapewnia moc wyjściową akumulatora Nissana RE-LEAF do 230 V. Samochód jest wyposażony w trzy gniazda – dwa łatwo dostępne zewnętrzne gniazda typu C odporne na działanie czynników atmosferycznych oraz jedno standardowe gniazdko umieszczone w bagażniku.

RE-LEAF nie ma tylnych siedzeń, a podłoga w tylnej części pojazdu jest płaska, żeby ułatwić przewóz niezbędnego sprzętu. Przednie siedzenia zostały odgrodzone od przestrzeni ładunkowej specjalnie zaprojektowaną przegrodą.

Po przyjeździe na miejsce dotknięte klęską żywiołową kierowca modelu RE-LEAF może wyjąć z bagażnika specjalne składane biurko z ekranem LED o przekątnej 32 cali i źródłem zasilania, aby utworzyć operacyjne centrum dowodzenia i zarządzać usuwaniem skutków katastrofy.

Po przywróceniu zasilania akumulator modelu LEAF może zostać doładowany w jednym z trzech trybów ładowania. Akumulator trakcyjny można doładować nawet z domowego gniazdka, jeśli w bezpośrednim sąsiedztwie nie jest dostępna infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych.

 

Typ ładowarki

 

 

Akumulator 40 kWh

 

 

Akumulator 62 kWh

 

 

Gniazdko domowe 2,3 kW

 

 

18 godz. (0-100%)

 

 

32 godz. (0-100%)

 

 

Typ 2 7 kW

 

 

7,5 godz. (0-100%)

 

 

11,5 godz. (0-100%)

 

 

CHAdeMO 50 kW

 

 

60 minut (20-80%)*

 

 

90 minut (20-80%)*

 

* Wskazany czas ładowania został obliczony przy założeniu, że akumulator jest naładowany w 20%, a do ładowania wykorzystana została szybka stacja ładowania CHAdeMO (50 kW). Czas ładowania może różnić się w zależności od warunków ładowania, typu i stanu ładowarki, temperatury akumulatora i temperatury powietrza w momencie użycia.

Specyfikacja techniczna Nissana RE-LEAF

 

Model bazowy

 

 

Nissan LEAF Tekna

 

 

Opony

 

 

Opony terenowe BF Goodrich Baja, 225/65/17

 

 

Obręcze kół

 

 

Compomotive MO5 8” x 17”

 

 

Nadkola

 

 

Specjalne nadkola o szerokości 40 mm z kompozytu GRP

 

 

Prześwit

 

 

225 mm

 

 

Rozstaw osi
(przód/tył)

 

 

1830 mm / 1890 mm (zwiększony z 1740 mm / 1760 mm)

 

Zmiany w konstrukcji samochodu zostały wprowadzone przez brytyjską spółkę RJN, która specjalizuje się w realizacji projektów inżynieryjnych i w sportach samochodowych. Projekt był prowadzony przez GTA Global Ltd.

###

Informacje dodatkowe

W opublikowanym w 2016 roku sprawozdaniu amerykańskiego stowarzyszenia US National Association of State Energy Officials podkreślono potencjał samochodów elektrycznych podczas akcji usuwania skutków klęsk żywiołowych. Autorzy raportu stwierdzają, że „możliwość dostarczenia energii tam, gdzie jest ona potrzebna, nawet na lokalną skalę, jest nieoceniona podczas sytuacji kryzysowych”.

W 2019 roku przedstawiciele Organizacji Narodów Zjednoczonych stwierdzili, że w chwili obecnej dochodzi do jednej klęski żywiołowej wywołanej przez kryzys klimatyczny tygodniowo, a koszt bezpośrednich strat gospodarczych spowodowanych przez katastrofy klimatycznie wzrósł na przestrzeni ostatnich dwóch dekad o 151%.

Aby dowiedzieć się więcej o zastosowaniach elektrycznych modeli Nissana podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych w Japonii, kliknij tutaj: https://global.nissannews.com/en/releases/release-b8a1567ee6066d582c91ef8f1d0b47ad-190920-00-e

Źródła:

·         Grupa Banku Światowego, ‘STRONGER POWER: Improving Power Sector Resilience to Natural Hazards’, (2019): https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/31910/Stronger-Power-Improving-Power-Sector-Resilience-to-Natural-Hazards.pdf

·         Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Ograniczenia Ryzyka Związanego z Klęskami Żywiołowymi, „UN 20 Year Review: earthquakes and tsunamis kill more people while climate change is driving up economic losses’”, (październik 2018 r.): https://www.undrr.org/news/un-20-year-review-earthquakes-and-tsunamis-kill-more-people-while-climate-change-driving

·         UK Power, „Average gas and electric usage for UK households”: https://www.ukpower.co.uk/home_energy/average-household-gas-and-electricity-usage

·         National Association of State Energy Officials: Initiative for Resiliency in Energy through Vehicles, „Electric Vehicles and Emergency Response”, (czerwiec 2016 r.): https://www.carmart.ch/wp-content/uploads/2018/11/iREV-EV-Case-Study.pdf

Udostępnij:

Autor: Redakcja onoze